måndag 1 december 2008

Stress!

Det lackar som bekant mot jul. Det märks på folks sinnesstämming. En del är precis tokiga. Man kan se hur dom står och funderar och planerar. Rynkar pannan, koncentrerar sig, blir tomma i blicken, skakar på huvudet och börjar om.

Jag frågade en av de "äldre" damerna hur det är fatt.
Stressad!, fick jag till svar. Sonen fyller år, syrran kommer upp från sin håla. Jag och maken ska på julbord,. Vi ska vara hemma på julafton, iväg på juldagen och jobba på annandagen. Jag hinner inte!

-Om du inte lugnar ner dig så blir det ingen jul alls, försökte jag.
-Jag hinner inte!!
-Jisses....

Själv så vet jag vad som händer. Svärmor och hennes man kommer ner till oss på julafton.
Så, då vad det klart.

Men det är klart. Vi är alla olika. Jag är inte helseriös när det kommer till helgdagar och högttider. Det märks om inte annat i vår/min julskivsamling.

En normal julskiva. den innehåller instrumentala klassiska jullåtar. Dom övriga skivorna är:

Lars Vegas Trio. Undra vad jag tänkte då?

Vad lyssnar ni på?

5 kommentarer:

RANA sa...

Heavy christmas??? Oh my. :-D Inte mycket "Rudolf Med Röda" där - skönt.

Du. TACK för din ärtiga uppmuntran hos mig. Jag förstår att du var helt seriös.

Kram från en främling.

Peters Projekt sa...

Hallojsan Thomas!

Beklagar förväxlingen - sedan blogger hittade på alla nya finesser, är jag alldeles rådvill ;)

Det här med jul har helt klart sina sidor. Det är ju helt sinnessjukt på sina håll! Tänk att man stressar runt så för att få till stånd en "Fridfull jul". Som du säger så är det stor risk att det blir den sista för många.

Själv har jag skippat julkort för länge sedan. Sänder istället vårkort med en glad hälsning. Uppskattat och helt klart oväntat. Kan rekommenderas . . .

Vad gäller julmusik så blir det här hemma den moderntraditionella varianten - dvs lite Carola, lite Jöback samt lite Bing Crosby & div. klassiker - på riktigt alltså. Hustrun och jag myser lite lagom på den mixen; gärna i kombo med varm glögg . . .

Imorgon, när klockan inte är sen och jag inte ägnat en del av kvällen åt att installera en dimmer, skall jag ta mig en riktig genomläsare av Thomas Danielssons blogg. Det kan väl bli spännande - eller?

Ha det gott i Linköping och ha en God Jul! Bankekind är för övrigt kända trakter för mig ;)

Peter :P

Viktdrottningen - Anna Malmborg sa...

Frank Sinatra. Carola. Absolute Christmas, Evita (filmmusik), Sarah Brightman, Andrea Bocelli osv...

Marcus sa...

lokets julsamling är ju en given klassiker!
Vår jul skinka har rymt!

IRONI? JO!

Anonym sa...

Här blir det också stressigt, fast vi bara ska ha mina föräldrar, syster och mormor på julmiddag,ungefär som för dig. Men maten ska handlas och göras i ordning, pyntet ska sitta där det ska, julklapparna ska inhandlas, det ska planeras vart jag ska klämma in hela högen, musiken som ska spelas, vem som ska vara tomte, vad som ska drickas, det ska dukas, städas osv osv osv. Det är inte BARA att ha familjen på julmiddag heller :)