tisdag 10 mars 2009

Praktik i helvetet.

Kommer ni ihåg när ni gick i åttonde klass? En jobbig årskurs. Men, man fick ju göra sin praktik. Två veckors praktik. Pirrigt och lite skrämmande.

Min yngste son började sin praktik i går. På resturang Le Bistro. Tyvärr så gick det inte så bra. Eller, det gick snarare åt helsike.

Ett riktigt tråkigt bemötande fick han. Det började med att han blev "utskälld" för att han hade tagit med sig ett par slitna gympadojjorsom han skulle ha som arbetsskor. Ägaren tyckte att han skulle ha tofflor på sig.

Det första "jobbet" han fick göra var att rengöra ett par backar med tomma läskflaskor. Diska av flaskorna och torka dom rena. Udda jobb om ni frågar mig.
Ett problemet enligt min son var det att dom trodde att han visste hur det funkar i ett resturangkök. Var och hur man förvarar olika saker.

"Om du inte tänker jobba så behöver du inte komma hit", fick han kastat i ansiktet. Vilken jävla tomte! Gränsfall att man borde sätta sig i blien och ge puckot "a piece of my mind"!
Det som stör mig mest är att dom två som jobbar där valde att prata på sitt hemspråk. Kan inte kännas så välkomnande att inte få veta vad som händer, eller att få delta i konversationer.
Ägaren pratade dessutom så bedrövlig svenska att sonen fick säga "va?" tre gånger varje gång han blev tilltalad.

Le Bistro är ett ställe som jag aldrig kommer att besöka. Aldrig någonsin.

I morse så ringde sonen till studievägledaren och berättade hur han hade upplevt sin första praktikdag. Nu är han på en annan arbetsplats.

2 kommentarer:

Helena sa...

Usch och fy, det där lät ju inte roligt alls!! Jag kommer ihåg mina praktikplatser, först ett bageri dit jag var tvungen att åka riktigt, riktigt tidigt, inte roligt i den åldern men jobbet var roligt och jag fick med mig en jättekasse bröd varje dag. Andra praktikplatsen, Fonus begravningsbyrå, det var INTE roligt kan jag tala om... Tredje praktikplatsen var SJ huvudverkstad, inte riktigt Helena :) men det var många trevliga prickar som jobbade där och en som det gick att djävlas med rejält, bytte ut hans piptobak mot spån som blev över när man vässar pennor, tejpade fast telefonluren i telefonen (den gamla varianten) osv osv, jag hade riktigt roligt den veckan :) Hoppas sonen trivs bättre på nästa ställe!

Anonym sa...

Ställer mig givetvis bakom i bojkotten mot Le Bistro.